Zużyte tonery
Jak utylizować zużyte tonery
i tusze z drukarek?
Porady i informacje.
Gdzie i jak oddać zużyte?
Jakie są dostępne opcje?
Czym jest zużyty tusz i toner, i jak go prawidłowo utylizować?
Zużyty toner to popularne określenie na używany, pusty wkład do kopiarki, drukarki atramentowej lub laserowej, to jest pojemnik, w którym skończył się proszek lub tusz, czyli substancja chemiczna zawierająca barwnik, który służy do drukowania na papierze. W przypadku materiałów eksploatacyjnych do drukarek laserowych zazwyczaj zawierają one drobinki węgla oraz różne tlenki metali. Natomiast w kartridżach do drukarek atramentowych, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się atrament. Gdy zawartość zostaje zużyta, kaseta staje się odpadem i wymaga odpowiedniego postępowania w celu regeneracji lub utylizacji.
Stosowany w naszej firmie kod odpadu: 16 02 14 Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13
Warto wiedzieć, jak prawidłowo pozbyć się takich materiałów eksploatacyjnych. Dlaczego nie powinniśmy wyrzucić tonera do zwykłego kosza na śmieci?
Po pierwsze:
Toner zawiera różne substancje chemiczne, takie jak pigmenty, żywice i proszki metalowe, czy tworzywa sztuczne, które mogą być szkodliwe dla środowiska naturalnego i naszego zdrowia. Jeśli nie zostaną właściwie przetworzone, mogą szkodzić i zwiększać ryzyko zachorowania np. na nowotwór, pylice czy astmę. Nieodpowiedzialne recyklingu może również prowadzić do zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód gruntowych.
Uwaga: Nie powinniśmy wdychać pyłu z takich elektrośmieci.
Po drugie:
Prawidłowe zutylizowanie pustego tonera oznacza, że powinniśmy go oddać do odpowiednich punktów zbiórki odpadów elektronicznych lub specjalistycznych punktów recyklingu. Takie miejsca posiadają odpowiednie narzędzia, procedury, zezwolenia, które pozwalają na właściwe przetwarzanie zużytych tonerów na ścieżce recyklingu, minimalizując w ten sposób wpływ na środowisko i zdrowie.
Po trzecie:
Dostosowanie do przepisów obowiązujących, takich jak np. ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z 11 września 2015 r. Warto zapoznać się również z „Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów” *Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 2531, czy często przywoływana selektywna zbiórka odpadów komunalnych, oraz inne regulacje dotyczące ochrony środowiska, mają na celu zachęcenie nas do segregacji śmieci. Przestrzeganie przepisów dotyczących prawidłowej utylizacji pozwoli nam chronić środowisko oraz uniknąć dotkliwych kar, jakie może nałożyć na nas np. regionalny „WIOŚ” podczas kontroli inspekcji ochrony środowiska. Dlatego w przypadku odpadów, najlepszą opcją jest oddanie do właściwych jednostek.
Ważne jest, aby nie wyrzucać tonera do zwykłego kosza na śmieci.
Jak prawidłowo przekazać zużyte tonery i tusze?
Czy pozbywanie się pustych tonerów jest skomplikowane?
Oto kilka kroków, które można podjąć:
1. Przygotuj zużyte wkłady do przekazania firmie specjalistycznej:
Wyjmij toner z drukarki zgodnie z instrukcjami producenta drukarek. Upewnij się, że pojemniki są szczelne i nie brudzą. Kasety lub bębny z sypiącym się proszkiem, lub rozlewającym się atramentem należy zabezpieczyć np. dedykowaną zaślepką, lub np. workiem foliowym, który pozostał po wymienionym tonerze. Robimy to, aby uniknąć zabrudzeń naszego otoczenia oraz wycieków i uszkodzeń podczas transportu. Szczelne kasety możemy odkładać do zbiorczego pudła, kartonu lub worka przeznaczonego na takie odpady. Nie rzucaj kasetami, ponieważ mogą się rozszczelnić, a my moglibyśmy wdychać niebezpieczne substancje. Ponadto uszkodzone, połamane czy wyszczerbione, kasety nie nadają się już do ponownego użycia. Nie mieszajmy zużytych tonerów i tuszy z innymi śmieciami, takimi jak papier, styropian, baterie itp. Segregacja odpadów na różne frakcje na tym etapie jest dużo łatwiejsza oraz ważna dla późniejszego recyklingu zużytych materiałów eksploatacyjnych. Mieszanie frakcji może wpłynąć na odmowę przyjęcia odpadu.
2. Wybór miejsca przekazania, sprawdzenie usług firm specjalistycznych:
Skontaktuj się z lokalnymi organizacjami recyklingu lub firmami zajmującymi się zbiórką odpadów. Zapytaj, czy przyjmują takie materiały eksploatacyjne, czy mogą wskazać inne odpowiednie miejsce, gdzie można je przekazać. Wykorzystaj informacje dostępne w sieci, zapytaj sprzedawcę. Dla mieszkańców wybranego regionu np. gminy, dostępne są Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, t.z. PSZOK
Dla firm i instytucji możliwa jest usługa przekazania do specjalistycznych jednostek usługowych, sprzedawców materiałów eksploatacyjnych, organizacje odzysku itp.
3. Poszukaj informacji kontaktowych w sieci:
Skorzystaj z sieci internet, aby znaleźć informacje o lokalnych punktach przyjmujących zużyte tonery. Możesz np. skontaktować się z firmami prowadzącymi recykling, sprzedającymi tonery (gdzie zostały zakupione) lub producentami drukarek. Przejrzyj punkty skupu, aby dowiedzieć się, czy oferują takie usługi. Ważne jest, by sprawdzić, czy posiadały zezwolenia na dedykowany rodzaj odpadu.
4. Formalności:
Przed przekazaniem zużytych kaset zapytaj o ewentualne formalności. Czasami będziesz musiał się zarejestrować w systemie o nazwie „Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (w skrócie BDO; *https://bdo.mos.gov.pl/), aby wypełnić formularz elektroniczny, z którego powstaje dokument o nazwie „Karta Przekazania Odpadu” (w skrócie KPO). W przypadku niewielkich ilości można sporządzić dokument uproszczony, potwierdzający taki sposób przekazania. Zapytaj również, czy istnieje jakiś specjalny proces przyjmowania pustych tonerów, aby uniknąć nieporozumień. Zdarzają się przypadki, gdzie tonery są zbierane i składowane luzem i nie ma możliwości spakowania ich podczas odbioru, lub są przekazywane w opakowaniach producenta zawierających papier, folie airbag, plastik czy styropian. Odbiór tak zmieszanych odpadów, wiąże się z dodatkową pracą, przepakowaniem przy załadunku, co może wpłynąć na koszt usługi, lub może wiązać się z odmową przyjęcia takiego odpadu.
5. Koszt:
Ceny utylizacji zużytych tonerów mogą się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak lokalizacja (odległość od punktu wpływa na koszt transportu), ilość zużytych tonerów (niewielka ilość może sprawić, że usługa nie będzie opłacalna) oraz rodzaj tonerów podlegających utylizacji (niektóre popularne modele pustych tonerów/tuszy są stale lub sezonowo poszukiwane jako surowiec do regeneracji). Oznacza to, że istnieje możliwość skupu, lecz cenniki często ulega zmianom, dlatego nie przytoczę przykładów. Można śledzić obecne potrzeby rynku i odkładać wybrane modele do skupu. To jednak dość dynamiczny rynek, więc zajęcie może okazać się kłopotliwe.
Podsumowując:
W sprawie kosztów najlepiej konsultuj się z firmą zajmującą się odbiorem tonerów, aby dowiedzieć się o ewentualnych wydatkach związanych z przekazaniem.
6. Typowe błędy przy przekazywaniu zużytych tonerów:
Jednym z najczęstszych błędów jest oddawanie zużytych tonerów firmom sprzedającym nam tonery, które nie zawsze posiadają odpowiednich zezwoleń na zbieranie odpadów. Przekazanie takich odpadów (jako firma) powinno odbywać się wyłącznie do podmiotów uprawnionych.
Błędy przy wypełnianiu Karty Przekazania Odpadów (KPO) obejmują podanie niewłaściwego kodu odpadu, błędnego numeru rejestracyjnego pojazdu, nieprawidłowej masy odpadów, czy niedokończenie cyklu procesu przekazania w systemie BDO.
Warto pamiętać, że jeśli ilość takich odpadów nie przekracza 100 kg rocznie, wystawianie KPO nie jest obowiązkowe, ale nadal należy udokumentować przekazanie odpadów za pomocą np. stosownego oświadczenia oraz faktury za taką usługę (gdy wystąpi taka potrzeba).
Pamiętaj, że odpowiednia utylizacja zużytych tonerów ma pozytywny wpływ na środowisko. Przekazując je do recyklingu, pomagasz zmniejszyć ilość odpadów, które stanowią ogromny problem we współczesnym świecie.
Aktualne warunki i koszty utylizacji oferowane przez moją firmę można znaleźć w zakładce „Oferta„ i przewiń stronę do sekcji o zużytych tonerach.
Kilka wskazówek przed przekazaniem pustych kaset do naszej firmy.
Jak przygotować zużyte materiały eksploatacyjne do przekazania firmie Maclom?
Tonery i tusze przyjmuję wyłącznie w kodzie 16 02 14. Nie przyjmujemy tonerów w pudełkach, foliach typu airbag, styropianach, czy czarnych lub aluminiowych workach, dopuszczalne są woreczki folie, gdy kaseta mocno brudzi. Puste tonery powinny być składowane w zbiorczych pudłach o średniej wielkości.
Dlaczego w pudłach?
- Ułatwia to przenoszenie, ważenie i załadunek odpadu w chwili przekazanie.
- Kartony o wadze powyżej 20-30 kg mogą być odbierane, ale z wyznaczoną przez Państwa osobą do pomocy przy załadunku. (Duże pudła mogą przekraczać wagę nawet 50 kg, co utrudnia załadunek)
- Tonery zbierane do kartonów zbiorczych są w mniejszym stopniu narażone na uszkodzenia, przez co maleje ryzyko pylenia, wycieków (to w trosce o nasze zdrowie), inaczej to wygląda podczas zbierania do worków na odpady, gdzie trudniej je układać, by zajmowały najmniej miejsca, rozłożone nierówno, pod wpływem ciężaru, mogą się rozszczelniać, pękać, brudzić.
- Łatwiej jest też sortować odpady w kartonach, np. dzielić na oryginalne lub zamienniki, w workach towar się miesza.
Wyjątki:
- Nie przyjmuję folii transferowych, t.z. kalki do starszych urządzeń typu fax. t.z. kalki. Ze względu na łatwe do odczytania treści zawarte na folii. Informuję o możliwości odsyłania takich odpadów.
- Możemy odmówić przyjęcia zużytych materiałów, które mogą istotnie zagrażać zdrowiu. Są to tonery np. rozszczelnione, mocno sypiące proszkiem i brudzące całą zawartość pudła. Dzieje się tak, gdy kasety są rzucane, połamane, rozkręcane i rozbierane na części, Podobny efekt powodują niezabezpieczone pojemniki resztkowe z kserokopiarek czy bębny bez zaślepki, która ogranicza wysypywanie resztek proszku.
- Kartony zbiorcze, które są wilgotne, zapleśniałe, które nie spełniają już swojej roli.
Obok zamieściłem przykładowe zdjęcia, jak można spakować zużyte tonery.
Odbiór tonerów nieprzygotowanych lub przekazywanych w opakowaniach producenta, mocno zabrudzonych, czy powodujących inne dodatkowe prace (poza ważeniem i załadunkiem), może mieć duży wpływ, na ostateczną wycenę usługi.
A jak wygląda sam proces przekazania firmie MACLOM?
- Zgłaszamy chęć pozbycia się odpadów: telefonicznie, pocztą e-mail, lub formularzem kontaktowym w naszej stronie w dziale kontakt
- Na podstawie krótkiego opisu określamy, jaki towar jest do przekazania i wstępnie jest szacowana masa odpadu, wartość usługi itp.
- Umawiamy dogodny termin przekazania
- Zadaniem zdającego, jest przygotowanie tonerów do przekazania wg wskazówek
- Przed przyjazdem, potwierdzam telefonicznie ustalony termin wizyty.
- Odbiór odbywa się wyłącznie naszym transportem, na miejscu wspólnie ważymy odpad, po ustaleniu rzeczywistej wagi, końcowej wyceny usługi, przechodzimy do załadunku.
- Na miejscu wystawiane będą dokumenty potwierdzające przekazanie (KPO lub ogólnie używany w naszej firmie uproszczony formularz)
- W przypadku KPO niezwłocznie potwierdzamy przyjęcie odpadu w systemie BDO.
- Po zakończonym transporcie wystawiana jest faktura za usługę (jeśli wyniknie taka potrzeba).
- Odpad trafia do naszego magazynu i tu kończy się cały cykl przekazania.
- Po Państwa stronie pozostaje zrobić tylko sprawozdanie roczne, za dany rodzaj odpadu.
W dużym skrócie:
- Państwo zgłaszają chęć pozbycia się zużytych tonerów (w formularzu czy mailu można zostawić kontakt do siebie, odezwiemy się)
- Określamy co, gdzie i kiedy.
- Wykonujemy usługę wraz z formalnościami.